Spływ pod żaglami (693 km)...

 

D Z I E N N I K

Z

„ wyprawy pod żaglami ”

spływu zorganizowanego przez

HOW MDK w Trzciance

w dniach od 01do 21sierpnia 1996 roku

na trasie :

Węgorzewo jeziora mazurskie Pisa Narew Zalew Zegrzyński

Wisła Brda Kanał Bydgoski Noteć

  do przeprawy promowej Walkowice – Radolin .

 

Spisał na podstawie „Książki spływu …”

Ryszard Jastrzębski hm 

Sponsorzy wyprawy :

Firma Hochland - Kazimierz k. Szamotół.

Firma p. Mieczysława Szydłowskiego - Trzcianka.

K Ż „Kliwer” - Piła .

                     Cel wyprawy

                                                                        • przetarcie nieznanego nam bliżej szlaku wodnego,

                                                                     • szkolenie praktyczne,

                                                                            • zgranie załóg.

                      Uczestnicy spływu 

  • Harcerski Ośrodek Wodny przy Młodzieżowym Domu Kultury w Trzciance,

• Harcerska Drużyna Wodna z Wronek,

• Harcerska Drużyna Wodna z Piły.

                 Kadra spływu 

                                                                          1. Komandor           –   Ryszard Jastrzębski hm,

                                                        2. W -ce komandor  –  Przemysław Koga pwd,

                                                  3. Bosman/szkutnik  –  Henryk Rataj pwd,

                                                  4. Instruktor/sternik  –  Jerzy Butrym hm,

                                                  5. Instruktor/sternik  –  Joanna Kadow pwd,

                                                  6. Instruktor/sternik  –  Aleksandra Andrzejewska pwd,

                                                  7. Instruktor/sternik  –  Włodzimierz Andrzejewski hm,

                                                  8. Instruktor/sternik  –  Przemysław Koga pwd .

 

Załogi jachtów :

                                          • Orion „Krajna”        –  jednostka flagowa - Jerzy Butrym i …

                                         Ryszard Jastrzębski, Henryk Rataj.

                                          • Omega „Zjawa”      –  Joanna Kadow i …

                                                                Dominika Zielińska, Oskar Motyl, Tomasz Kalupa.

                                          • Omega „Zefir”        –   Aleksandra Andrzejewska i …

                                                                     Justyna Andrzejewska, Artur Rataj, Rafał Machnicki.

                                          • Omega „Dzika"       –  Włodzimierz Andrzejewski i …

                                                              Aneta Żurawicz, Leszek Śliwa, Artur Napierała.

                                          • Omega „Sponsor”   –  Przemysław Koga i …

                                                    Wanda Andrzejewska, Agnieszka Kowalska, 

                                      Karolina Małdzińska, Norbert Rataj.

          DZIEŃ „0” -  01.08.1996 rok (czwartek).

                                    1. Trwają ostatnie „szlify” i kompletowanie jachtów, sprzętu biwakowego.

                                    2. Załogi dokonują zakupów żywności na pierwsze dni wyprawy.

                                   GODZINA 17.00

                                    1. Na terenie HOW MDK w Trzciance ładujemy sprzęt żeglarski i biwakowy na samochód

                                        ciężarowy z przyczepą.

                                    2. Do naszej ośrodkowej „Nysy” podczepiamy przyczepę z „Orionem”.

                                    3. Pozostały czas wolny załogi przeznaczają na skompletowanie sprzętu osobistego.

 

DZIEŃ I -  02.08.1996 rok (piątek).

                                               GODZINA 03.00

                                    1. Nasze dziewczyny pod opieką dh Przemka Kogi wyruszają pociągiem z Trzcianki do

                                        Węgorzewa (Mazury).

                                    2. Chłopcy wyjeżdżają transportem samochodowym razem ze sprzętem żeglarskim i

                                        biwakowym.

                                   GODZINA 14.00

                                    1. Na rynku w Węgorzewie spotykają się dwie grupy i już razem jedziemy wzdłuż

                                        zachodniego brzegu jeziora Mamry celem znalezienia miejsca na wodowanie jachtów.

                                    2. Za miejscowością Ruska Wieś wodujemy jachty i w trakcie tej czynności zostajemy

                                        powitani pierwszą burzą na szlaku naszej wyprawy.

                                    3. Mamy także pierwszą stratę, tonie korba od wyciągarki przy wodowaniu „Oriona”.

                                    4. Taklujemy jachty i następnie sztaułujemy na nich wyposażenie biwakowe i osobiste.

                                    5. Rozstajemy się z p. Mietkiem Szydłowskim i jego transportem oraz naszą „Nysą”, która

                                       wraca do domu na lawecie.

                                   GODZINA 19.00

                                    • trwają przygotowania do przebycia najkrótszego – etapu I,

                                    • załogi jachtów oddają cumy i płyniemy na miejsce naszego pierwszego na szlaku biwaku.

                                   GODZINA 19.40

                                    1. Cumujemy na Zwierzynieckim Rogu.

                                    2. Załogi jachtów rozbijają namioty, na jachtach wykonują klar portowy i trwa przygotowanie

                                        kolacji. Okazuje się, że niektórym załogom zapomniało się o zapasie wody i „trwa walka o

                                        wodę”.

                                   GODZINA 22.00

                                    1. Siadamy wokół pierwszego na naszym szlaku ogniska. Popłynęły piosenki harcerskie i

                                        szanty żeglarskie.

                                    2. Komenda spływu zapoznaje uczestników z programem spływu, regulaminami i składów 

                                       załóg  załóg na czas rejsu.

                                   GODZINA 23.00

                                    • na biwaku zapada pierwsza cisza nocna.

 

DZIEŃ II  -  03.08.1996 rok (sobota).

                                   GODZINA 9.00

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 10.50 – apel :

                                    1. Rozkazem komendy spływu zatwierdzono kadrę i składy załóg jachtów.

                                    2. Uczestnicy spływu zostają zapoznani z trasą spływu – etap II,

                             3. Na jachtach pod salingami podniesiono proporce drużyn wodnych ZHP.

                                   GODZINA 11.00

                                    1. Załogi oddają kolejno cumy i oficjalnie rozpoczynamy spływ żeglarski.

                                    2. Trasa spływu : jezioro Mamry, most drogowy, jeziora Dargin i Kisajno, kanał Giżycki

                                                            z mostem, miejscowość Giżycko, jezioro Niegocin i biwak za wsią Rydzewo.

                                   GODZINA 18.00 – 23.00

                                    • załogi rozbijają biwak, wykonują klar na jachtach, szykują obiadokolację, a wieczorem

                                      odbywa się „świecowisko”, po którym zapada ciszą nocną.

                                   Uwagi :

                                              1. Na kanałach załogi kładą maszty (dużo mostów), silnik na jachcie komandora

                                                  odmawia posłuszeństwa, a więc pagajujemy i burłaczymy, co ma też swój urok.

                                              2. Zwiedzamy Giżycko i robimy zakupy.

                                              3. Trafiamy na biwak leśny z pomostem - dobre miejsce na cumowani jachtów i

                                                  ustawienie namiotów.

DZIEŃ III - 04.08.1996 rok (niedziela).

                                   GODZINA 09 – 10.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wyjścia.

                                   GODZINA 10.50apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu związane z – etap III,

                                        - kierunek i siła wiatru NW 3 – 4° B, kierunek jezioro Ryńskie . . . 22 km.

                                    2. Załogi na jachtach podnoszą pod salingi proporce ZHP.

                                   GODZINA 11.00

                                    1. Załogi kolejno oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : jezioro Boczne, most, jezioro Jagodne, kanał Szymoński i Mioduński,

                                                              jezioro Ryńskie i biwak za wsią Rybical, w wysokim i suchym lesie.

                                   GODZINA 18.00 – 23.00

                                    • załogi rozbijają biwak, klarują jachty, kąpiel w jeziorze, przygotowanie obiadokolacji i

                                      zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Maszty załogi kładą na stojakach i zabezpieczają – dużo mostów i małych jeziorek.

                                              2. Silnik nadal niesprawny (po 10 minutach pracy wyłącza się z pracy jeden cylinder),

                                                  a więc dalej burłaczymy i pagajujemy.

                                              3. Na kanałach obowiązuje ruch prawostronny i w chwili przepływania statku

                                                  pasażerskiego dobrze jest płynąć jachtem blisko nabrzeża kanału. Zapobiegamy

                                                  w ten sposób „przyssaniu jachtu” do przepływającej jednostki.

DZIEŃ IV - 05.08.1996 rok (poniedziałek).

                                   GODZINA 09 – 10.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 10.50apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap IV,

                                        - kierunek i siła wiatru NW 3 – 4° B, kierunek miejscowość Mikołajki i dalej . . . 25 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 11.00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : jeziora Ryńskie, Tałty, miasto Mikołajki, jeziora Śniardwy, Seksty

                                                              i biwak na Niedźwiedzim Rogu.

                                   GODZINA 18.00 – 23.00

                                    • rozbicie biwaku, klar na jachtach, obiadokolacja, wspólne ognisko z biwakującymi obok

                                      nas żeglarzami z Polski (cały czas nękają nas przelotne deszcze). Robi się późno i czas

                                      na ciszę nocną.

                                   Uwagi :

                                              1. Silnik nadal niesprawny – uszkodzona elektronika drugiego cylindra.

                                              2. Dojście do brzegu tylko dla łodzi o małym zanurzeniu. Nasze dociążone jachty

                                                  cumujemy w ujściu rzeczki.

                                              3. Pole biwakowe duże, suche i pełne żeglarzy.

                                              4. Kładziemy „Oriona” na burcie i wymieniamy fał płetwy mieczowej.

                                              5. Pomimo zapewnień dh Jurka Butryma, do położonego na burcie jachtu dostaje się

                                                  woda i moczy koję komandora i przy okazji obozowy aparat fotograficzny.

DZIEŃ V -  06.08.1996 rok (wtorek).

                                   GODZINA 09 – 10.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 10.55apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap V,

                                        - kierunek i siła wiatru NW 2 – 4° B, kierunek rzeka Pisa . . . → 22 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 11.00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : jezioro Seksty, śluza Karwik, kanał Jagieliński, jezioro Roś, miasto Pisz,

                                        rzeka Pisa i biwak koło wsi Borki.

                                   GODZINA 20.00 – 22.00

                                    • rozbicie biwaku, obiadokolacja i odpoczynek (nadal nękają nas przelotne deszcze).

                                   Uwagi :

                                             1. Pisz – zwiedzamy miasto i dokonujemy zaopatrzenia.

                                             2. Silnik po 10 minutach pracuje tylko na jednym cylindrze ale przy tym prądzie i to 

                                                 wystarcza w manewrowaniu „Krajną”. Pozostałym jachtom wystarcza prądu rzeki,

                                                 pagaje i dobre sterowanie.

                                             3. Rzeka Pisa ma bardzo szybki nurt, bardzo mocno meandruje. Maszty mocujemy na

                                                 wysokich stojakach i zabezpieczamy. Trzeba uważać na mielizny i utrzymywać stałą

                                                 prędkość, szczególnie na zakrętach.

                                             4. Górna część Pisy, to rezerwat, bagniska i brak miejsc na biwaki.

                                             5. Jachty cumujemy wzdłuż brzegu rzeki Pisy na cumach dziobowych i rufowych.

                                             6. Dobrym patentem na utrzymanie manewrowości jachtów na tak szybkim nurcie jest

                                                 ciągnięcie na linach po dnie rzeki odpowiednio dociążonych plastikowych butelek.

DZIEŃ VI -  07.08.1996 rok (środa) .

                                   GODZINA 9 – 10.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 10.50apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap VI,

                                        - kierunek wiatru SE 2 – 4° B, kierunek rzeka Pisa cd. . . . 30 km.                   

                                    2. Załogi jachtów podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 11.00

                                    1. Załogi jachtów wykonują owerholung, oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Pisa i miejscowości Jeże, Wincenta, Ptaki i biwak zamostem

                                                              pomiędzy miejscowościami Myszyniec – Kolno.

                                   GODZINA 18.00 – 22.00

                                    • rozbijamy biwak, klar na jachtach, obiadokolacja, spacery jednych i zazdrość innych,

                                      zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Jachty cumujemy wzdłuż brzegu rzeki Pisy.

                                              2. We wsi Ptaki dobre zaopatrzenie.

                                              3. Usunięto uszkodzenia masztów powstałych na zakrętach Pisy.

                                              4. W nocy mamy kłopoty z młodzieżą ze wsi Ptaki,

                                              5. Na biwakach blisko miejscowości wystawiać warty lub unikać takich miejsc.

                                              6. Pamiętać o obowiązujących zasadach kąpieli na rzekach z mocnym nurcie.

DZIEŃ VII -  08.08.1996 rok (czwartek).

                                   GODZINA 08 – 9.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 9.50 – apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap VII,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 2 – 3° B, kierunek rzeka Pisa cd. . . . 28 km.

                                    2. Załogi jachtów podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Pisa i miejscowości Giętki, Dobry Las i biwak we wsi Serwatki.

                                   GODZINA 16.00

                                    • rozbijamy biwak, szykowanie obiadokolacji, klar na jachtach, kąpiel i cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Spokojny biwak na łące przy gospodarstwie na początku wsi Serwatki.

                                              2. Bardzo dobre miejsce na kąpiel i mycie.

DZIEŃ VIII -  09.08.1996 rok (piątek).

                                   GODZINA 08.00 – 09.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 09.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap VIII,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 2 – 3° B, kierunek rzeka Pisa i Narew . . .→ 32 km.

                                    2. Podniesienie na jachtach proporców ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeki Pisa i Narew, miejscowości Nowogród, Rybaki, Laskowiec

                                                              i biwak na wysokości wsi Wojciechowice.

                                   GODZINA 17.30 – 22.00

                                    • rozbijamy biwak, obiadokolacja, klar na jachtach, kąpiel, czas wolny dla załóg i

                                      zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Na Narwi można już żeglować.

                                              2. Zaopatrzenia dokonujemy w Nowogrodzie.

                                              3. Dobre miejsce na biwak.

                                              4. Woda czysta i zdatna do kąpieli i mycia.

  

DZIEŃ IX - 10.08.1996 rok (sobota).

                                   GODZINA 07 – 8.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 08.50 – apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap IX,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 2 – 4°, kierunek rzeka Narew cd. . . . → 37 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 09.00

                                    1. Załogi jachtów kolejno oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Narew i miejscowości Ostrołęka, Dzebonin, Kruszewo,

                                                              Rożan i biwak na wyspie koło wsi Paulinowa.

                                   GODZINA 19.00 – 23.00

                                    • załogi rozbijają biwak, wykonują klar na jachtach i szykują obiadokolacje,

                                    • kolejny dzień spływu kończymy się ogniskiem, po którym zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. W Ostrołęce na przystani WOPR próbujemy naprawić silnik i nadal nic z tego.

                                              2. Woda w rzece coraz brudniejsza.

                                              3. Załogi pomimo bardzo dużego tempa spływu są w dobrej kondycji.

DZIEŃ X - 11.08.1996 rok (niedziela).

                                   GODZINA 08 – 09.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 09.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap X,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 3 – 4° B, kurs rzeka Narew cd. . . . 49 km,

                                    2. Podniesienie przez załogi na jachtach proporców ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Narew i miejscowości Dzbenin, Nowy Lubień, Zambski Kościelne

                                                              i biwak na wyspie koło wsi Popławy.

                                   GODZINA 19.00 – 23.00

                                    • rozbijamy biwak, obiadokolacja, klar na jachtach, ognisko i zapada późna cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Miejsce biwaku, to zatoczka po prawej stronie wyspy, z której widać

                                                  elektrociepłownię.

                                              2. Woda w rzece bardzo brudna i nie nadaje się nawet do mycia.

DZIEŃ XI - 12.08.1996 rok (poniedziałek).

                                   GODZINA 08 – 09.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 09.50 – apel :

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XI,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 3 – 4° B, kierunek Zalew Zegrzyński i miejscowość Zegrze

                                          33 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach pod salingi proporce ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Narew i miejscowości Pułtusk, Serock, Zalew Zegrzyński i biwak przy

                                                              nieczynnym nabrzeżu żeglugi pasażerskiej, obok ośrodka żeglarskiego

                                                              SWOS - Warszawaw Zegrzu.                                             

                                   GODZINA 19.00 – 23.00

                                    • rozbijamy biwak, klar na jachtach, szykowana jest obiadokolacja i kąpiel w ciepłej wodzie.

                                    • siadamy przy ognisku, są śpiewy i wspomnienia oraz wnioski z dotychczasowego etapu

                  spływu, który osiągnął półmetek. Po pełnym przeżyć dniu zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Pułtusk – postój w porcie Ośrodka Polonijnego (za zgodą kapitana portu).

                                              2. Pułtusk – bardzo ładna, historyczna miejscowość i bardzo dobre zaopatrzenie.

                                              3. Serock – nie polecamy żeglarzom.

                                              4. Zegrze – dobre miejsce na biwak pomimo zastanego totalnego bałaganu.

                                              5. Woda i prysznice tuż za płotem, w ośrodku SWOS -u.

                                              6. Dobre zaopatrzenie, brak CPN-u.

                                              7. Wykonano telefon do Trzcianki z prośbą o dostarczenie nam drugiego silnika.

DZIEŃ XII - 13.08.1996 rok (wtorek).

                         Wczesną pobudkę ogłosiła nam przybyła z Trzcianki „załoga” w osobach Kasia Jastrzębska,

                         Łukasz Kruszelnicki i Wojtek Szydłowski, którzy przywieźli nam silnik i nadzieję na normalność

                         spływu w drugiej jej części.

                                   GODZINA 09.00

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku, klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 10.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu - etap XII,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 1 – 2° B, kierunek rzeka Wisła . . 

                                    2. Podniesienie przez załogi na jachtach proporców ZHP.

                                   GODZINA 11 – 13.00

                                    - zwiedzanie Zegrza i uzupełnienie zaopatrzenia.

                                   GODZINA 13.00

                                    1. Załogi żegnają się z Kasią, Łukaszem i Wojtkiem, którzy wracają do Trzcianki,

                                    2. Oddajemy cumy i płyniemy.

                                    3. Trasa spływu : Zalew Zegrzyński, kanał Żerański, śluza, rzeka Wisła (widok Warszawy)

                                                              i biwak okolicy wsi Jabłonka, po prawej stronie Wisły.

                                   GODZINA 19.00 – 23.00

                                    • załogi rozbijają biwak, wykonują na jachtach klar, obiadokolację, a następnie ognisko i

                                      zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Przez Kanał Żerański jachty płyną na holu za „Krajną”.

                                              2. Na trasie etapu 9 mostów.

                                              3. Trudno znaleźć miejsce na biwak ze względu na wysokie i brzydkie brzegi.

                                              4. Cumujemy wzdłuż brzegu Wisły.

    DZIEŃ XIII - 14.08.1996 roku (środa).

                                   GODZINA 07 – 08.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 08.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XIII,

                                        - kierunek i siła wiatru 2 – 3° B, kierunek rzeka Wisła cd. . . . → 54 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 09.00

                                    1. Załogi jachtów oddają kolejno cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Wisła i miejscowości Nowy Dwór Mazowiecki, Wyszogród i biwak

                                                              2 km za mostem w Wyszogrodzie.

                                   GODZINA 17.30 – 23.00

                                    • załogi rozbijają biwak, szykują obiadokolację i klarują jachty. Zapłonęło ognisko, przy

                                      którym uczestnicy spędzają miło czas do ciszy nocnej.

                                   Uwagi :

                                              1. Wyszogród „odwrócony tyłem do Wisły” – bardzo brzydki i wysoki brzeg, brak

                                                  miejsca do cumowania jachtów.

                                              2. Roboty rzeczne przy drewnianym moście.

                                        3. Nie najlepsze zaopatrzenie.

                                        4. Biwak na łące przy ujściem Bzury do Wisły (lewa strona). 

DZIEŃ XIV - 15.08.1996 rok (czwartek).

                                   GODZINA 07 – 08.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 08.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XIV,

                                        - kierunek i siła wiatru 2 – 4° B, kierunek rzeka Wisła cd. . . . → 59 km.

                                    2. Podniesienie przez załogi jachtów proporców ZHP.

                                   GODZINA 09.00

                                    1. Załogi jachtów oddają kolejno cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Wisła i miejscowość Płock, Zalew Włocławski, Duninów i biwak

                                                              w porcie.

                                   GODZINA 20.00 – 23.00

                                    • rozbijamy biwak, klar na jachtach, kąpiel w ciepłej wodzie, obiadokolacja i cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Płock – cumujemy tuż za portem jachtowym na piaszczystym, czystym brzegu.

                                              2. Korzystamy z gościnności klubu żeglarskiego – woda, prysznice i WC.

                                              3. Zwiedzamy Płock i dokonujemy zaopatrzenia.

                                              4. Po wypłynięciu na Zalew Włocławski dogania nas burza i chronimy się na lewym

                                                  brzegu. A po burzy nie zapomniany widok, piękna tęcza i tysiące mew na wodzie.

                                              6. Brak wiatru po burzy i jachty są holowane przez „Krajnę”.

                                              7. Cumujemy w porcie Duninów i rozbijamy biwak. Dobre zaopatrzenie, CPN i kąpiel na

                                                  plebani.

DZIEŃ XV - 16.08.1996 rok (piątek).

                                   GODZINA 07 – 08.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 08.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XV,

                                        - kierunek i siła wiatru 0 – 1° B, kierunek rzeka Wisła cd. . . . → 57 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 09.00

                                    1. Załogi jachtów kolejno oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : Zalew Włocławski, śluza na tamie w Włocławku, rzeka Wisła i miejscowość

                                                               Nieszawa, biwak na prawym brzegu – 1 km za Nieszawą.

                                   GODZINA 19.30 – 22.00

                                    • rozbijamy biwak, klar na jachtach, szykujemy obiadokolacje i zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                               1. Z powodu braku wiatru na Zalewie Włocławskim płyniemy na holu za „Krajną”.

                                               2. Śluza we Włocławku – śluzujemy w towarzystwie pierwszej spotkanej na Wiśle

                                                   barki (duże wrażenie, śluza wyrównująca najwyższe poziomy wody w Polsce).

                                               3. W okolicy śluzy kompletny brak sklepów, a więc nici z zaopatrzenia.

                                               4. Nieszawa – zwiedzanie historycznego miasteczka, dobre zaopatrzenie

                                                   (brak CPN -u).

                                               5. Prom w stylu retro, który łączy dwa brzegi Wisły.

                                               6. Załoga „Oriona” czyli Heniu i Rysiek udają się do Ciechocinka celem zakupu paliwa

                                                   do silnika. Silnik pracuje ale i połyka nie mało paliwa. Ta wyprawa, to osobna

                                                   historia spływu.

                                               7. Na Wiśle bardzo uważać na oznakowanie nurtu, nie pływać na skróty (bardzo dużo

                                                   mielizn.

DZIEŃ XVI - 17.08.1996 rok (sobota).

                                   GODZINA 08 – 09.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 09.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XVI,

                                        - kierunek i siła wiatru S 2 – 4° B, kierunek rzeka Wisła cd. . . . → 54 km.

                                    2. Podniesienie przez załogi jachtów proporców ZHP.

                                   GODZINA 10,00

                                    1. Załogi jachtów oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Wisła i miejscowości Otoczyn, Toruń i biwakiem po lewej stronie

                                                              Wisły, w okolicy wsi Przyłubie.

                                   GODZINA 18.30 – 22.00

                                    • załogi rozbijają biwak, klar na jachtach, obiadokolacja, porządki. Nie ma gdzie iść, a więc

                                      zapada cisza nocna.

                                   Uwagi :

                                              1. Toruń - zwiedzamy historyczne miasto i dokonujemy zaopatrzenia (ładne nabrzeża

                                                  cumowe).

                                              2. Dobre miejsce na biwak i jachty przycumowane wzdłuż brzegu, na szpringach.

                                              4. Bardzo uważać na oznakowanie nurtu Wisły (dużo zdradliwych mielizn).

DZIEŃ XVII - 18.08.1996 rok (niedziela).

                                    GODZINA 08 – 09.50

                                     • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku klar na jachtach do wypłynięcia.

                                    GODZINA 09.50 – apel:

                                     1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XVII,

                                         - kierunek i siła wiatru S 2 – 3° B, kierunek rzeka Wisła cd. . . . → 35 km.

                                     2. Podniesienie przez załogi na jachtach proporców ZHP.

                                    GODZINA 10.00

                                     1. Załogi kolejno oddają cumy i płyniemy.

                                     2. Trasa spływu : rzeka Wisła i miejscowości Solec Kujawski, śluza Brdy Ujście, Bydgoszcz

                                                               z śluzą w śródmieściu, rzeka Brda, śluza, kanał Bydgoski, śluza i biwak   

                                                               za trzecią śluzą w Osowej Górze (już na Noteci).

                                    GODZINA 19.00

                                     • rozbijamy biwak, szykujemy obiadokolacje, klarujemy jachty, kąpiel i zapada cisza nocna

                                    Uwagi :

                                               1. Uważać na nie oznakowane ujście Brdy do Wisły, dodatkowo osłonięte krzakami.

                                               2. Śluzowi mieszkają na ogół w okolicy śluz.

                                               3. Są trudności śluzowania w niedzielę oraz wyższe ceny.

                                               4. Przed śluzami działającymi na zasadzie przepompowywania wody do śluzy z

                                                   bocznych zbiorników (dwie śluzy tego typu pod rząd), są problemy z rzęsą i

                                                   pływającymi brudami.

                                               5. Na Noteci nie ma problemów z mieliznami, rzeka na całej swej długości

                                                   uregulowana.

                                               6. Zwiedzamy Bydgoszcz (uważać na godziny zamknięcia śluzy w śródmieściu).

                                               7. Za śluzą w Osowej Górze dobre miejsce na biwak (łąka śluzowego) i kąpiel w Noteci

DZIEŃ XVIII - 19.08.1996 rok (poniedziałek).

                                    GODZINA 08 – 09.5

                                     • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                    GODZINA 09.50 – apel:

                                     1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XVIII,

                                         - kierunek i siła wiatru SE 2 – 3° B, kierunek rzeka Noteć . . . → 35 km.

                                     2. Podniesienie na jachtach przez załogi proporców ZHP.

                                    GODZINA 10.00

                                     1. Załogi oddają kolejno cumy i płyniemy.

                                     2. Trasa spływu : rzeka Noteć i miejscowości Nakło, śluzy i biwak 2 km za mostem          

                                                               pomiędzy miejscowościami Osiek – Gołańcz.

                                    GODZINA 20.00 – 22.00

                                     • załogi rozbijają biwak, klarują jachty, szykują obiadokolacje i zapada cisza nocna.

                                    Uwagi :

                                               1. Korzystny kierunek wiatru i po uregulowanej Noteci bardzo dobra „jazda” na żaglach.

                                               2. Śluzy, to miłe zaskoczenie – kolorowe, bardzo zadbane, obsługa ręczna.

                                               3. Dolina Noteci podmokła i bardzo dużo komarów.

DZIEŃ XIX - 20.08.1996 rok (wtorek).

                                   GODZINA 08 – 09.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 09.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – etap XIX,

                                        - kierunek i siła wiatru SE 2 – 3° B, kierunek rzeka Noteć cd. . . . → 35 km.

                                    2. Podniesienie na jachtach proporców ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi jachtów kolejno oddają cumy i płyniemy.

                                    2. Trasa spływu : rzeka Noteć i dwie śluzy, Ujście i biwak na śluzie Nowe k. Walkowic.

                                   GODZINA 18.30 – 23.00

                                    • rozbijamy ostatni biwak, trwa przygotowanie obiadokolacji, klaru na jachtach,

                                    • siadamy przy ognisku i podsumowujemy nasz spływ żeglarski. Zapada ostatnia cisza

                                      nocna na naszym spływie.

                                   Uwagi :

                                              1. Kąpiel możliwa tylko z jachtów – brzydkie brzegi i b. słaby prąd rzeki aż do              

                                                  miejscowości Ujście,

                                              2. W Ujściu spotykamy dopiero drugą barkę na naszym szlaku.

                                              3. Ze względu na brak obsługi śluzy, nie docieramy do planowanego celu i rozbijamy

                                                  nie planowany biwak.

                                              4. Wieczorem przy ognisku odbywa się „wieczór kapitański”, na którym komandor  

                                                  jako pierwszy dokonuje podsumowania spływu żeglarskiego.

  Spływ  żeglarski  zorganizowany  przez HOW MDK w Trzciance  wraz  z harcerzami z Wronek  i Piły  na  trasie  Węgorzewo  →  przeprawa promowa Walkowice - Radolin, był w swych założeniach przygodą o wielu niewiadomych. Nie znaliśmy dokładnie trasy spływu,  nie  byliśmy pewni  czekającej  nas  pogody  i  kierunku  wiatru,  ale  wiedzieliśmy  jedno,  że  w  domu  mamy  być  21  sierpnia.

Biorąc powyższe pod uwagę nasz spływ, to była wielka i długa gonitwa, którą dzielnie zniosły załogi i jachty. Silnik, który miał nam  pomóc, tak naprawdę przez połowę trasy go nie było. Teraz już znamy trasę i problemy z nią związane.

Załogi  jachtów  skazane  na  wspólne  przebywanie  na  małej  powierzchni,  radzenia  sobie  w  trudnych warunkach,  gdzie trzeba było się nauczyć kładzenia masztów, burłaczenia, śluzowania, żeglugi na prądzie, wykonywania owerlungu i dokonywania napraw  w warunkach polowych, a także rozbijania i składania biwaku w różnych warunkach pogodowych, kucharzenia,  itp., spisały się bardzo  dobrze. Trudności spływu wyłoniły osoby zaradne, umiejące się szybko dostosować do panujących warunków i osoby o przywódczych zdolnościach, ale i też takie, które muszą jeszcze mocno popracować nad sobą.

Komenda spływu kierując  się zasadą  ciągłego  szkolenia  młodszej kadry  instruktorskiej  oddaje  młodzieży  w części  dowodzenie.  Niestety, wybrany wśród nich lider, tym razem nie sprostał wyzwaniu. Władza i samouwielbienie razem,  to częsta  „tragedia” samodzielności  dla ludzi bez samokrytycyzmu w stosunku do swojej osoby.

            Zawsze należy pamiętać, że …

„Dowodzenie,  jest  to  połączenie  stanowczości,  zdolności  do  ryzyka  z  gotowością  do

ustępstw  i  kompromisu,  a  także  opanowanie  emocji  i  zdolność  do  słuchania  innych.

Nade  wszystko  zaś  umiejętność  szybkiego  podejmowania  trudnych  decyzji.

Bez tych umiejętności nawet najszlachetniejsi mędrcy czynią groźne głupstwa”.

                             Uwagi :

                                        1. Spływy należy organizować z młodzieżą starszą i o zbliżonym wieku.

                                        2. Trasa tego spływu gwarantuje odbycie dwóch turnusów dwutygodniowych.

                                        3. Należy wyposażyć jachty w patenty do bezpiecznego kładzenia masztów.

                                        4. Na bystre rzeki przygotować liny z wleczonymi obciążnikami (plastikowe butelki), które

                                            ułatwiają sterowanie.

                                        5. Utrapieniem były trudności z łącznością do Trzcianki i zaopatrzeniem, szczególnie w

                                            paliwo.

DZIEŃ XX 21.08.1996 rok (środa).

                                   GODZINA 07 – 08.50

                                    • pobudka, śniadanie, zwijanie biwaku i klar na jachtach do wypłynięcia.

                                   GODZINA 08.50 – apel:

                                    1. Sprawy organizacyjne spływu – XX etap,

                                       - kierunek i siła wiatru N 3 – 4° B, kierunek rzeka Noteć cd. . . . → 8 km.

                                    2. Załogi podnoszą na jachtach proporce ZHP.

                                   GODZINA 10.00

                                    1. Załogi kolejno oddają cumy i płyniemy,

                                    2. Trasa spływu : ze śluzy Nowe i do przeprawy promowej Walkowice – Radolin .

                                  GODZINA 11.00

                                    1. Dobicie do lewego brzegu, tuż przed przeprawą promową,

                                    2. Wyładowanie z jachtów sprzętu osobistego załogi i sprzętu biwakowego,

                                    3. Roztaklowanie jachtów, wyciągnięcie ich na brzeg i złożenie na przyczepach,

                                   GODZINA 17.00

                                    Rozwiązanie spływu żeglarskiego i pożegnanie załóg z Wronek i Piły.

                                   Uwagi :

                                              1. Wyciągnięcie jachtów możliwe jest tylko na lewym brzegu rzeki, przed promem.

                                              2. Prom czynny do godziny 15.00 i z tej przyczyny część sprzętu należy

                                                  przetransportować wcześniej na drugi brzeg.

                                              3. Z przeprawy promowej do Radolina jest 2 km, a do Trzcianki kolejne 5 km.

Spływ zakończył się sukcesem. Zostały zrealizowane stawiane przed uczestnikami spływu cele.

Jedynie „szalone” tempo, a zatem zmęczenie mogło na chwilę przyćmić nasz sukces, czyli :

Węgorzewo → przeprawa promowa Walkowice - Radolin

→ 20 dni → 156 godzin → 693 kilometry.

Z żeglarski pozdrowieniem